Zakelijke Bemiddeling

Effectieve gespreksbegeleiding als een advocaat of mediator te zwaar lijkt

Zakelijke bemiddeling kun je op verschillende manieren inzetten

Je hebt een zakelijk conflict met een klant of zakenrelatie. De verwachtingen lopen sterk uiteen of de rekening wordt maar niet betaald. Je raakt door het zakelijk geschil geïrriteerd of misschien wel nerveus, omdat het je imago of liquiditeit beïnvloedt. Maar meteen met je zakelijke conflicten naar de rechter stappen of een deurwaarder inschakelen is nu ook weer zo iets.

Bij wie moet je nu zijn om zakelijke conflicten op een meer galante, maar tóch doortastende wijze op te lossen? Kan zakelijke bemiddeling ook zonder officieel mediation traject of arbitrage? Hoe los je jouw zakelijke conflicten buiten de rechtbank op?

Je weet dat er iets moet gebeuren. Als je niets doet dan:
  • Escaleren je zakelijke conflicten verder en moet je alsnog naar de rechtbank.
  • Wordt de factuur voorlopig zéker niet betaald door je zakelijk geschil.
  • Zorgt je zakelijk conflict voor ongewenste imagoschade.
  • Wordt je door de rechter verweten geen zakelijke bemiddeling of zakelijke mediation te hebben voorgesteld.
  • Eten de hoge kosten aan advocaten en de procesgang alle marge op je product of dienst op.
  • Onderneem actie en zie:
  • Dat op de juiste wijze het gesprek aangaan tot conflictoplossing leidt.
  • Dat zakelijke conflicten sneller opgelost worden dan je dacht.
  • Dat een goed gesprek de duidelijkheid geeft om weer verder te kunnen.
  • Dat bij een goede aanpak van een zakelijk conflict, duurzame oplossingen worden gevonden.
  • Dat na een zakelijk conflict de banden vaak worden aangetrokken voor de toekomst.
  • Zakelijke bemiddeling transformeert zakelijke conflicten tot nieuwe kansen en samenwerking

    We kunnen je coachen bij een conflict, zodat je wel de goede dingen doet, maar zonder dat we in beeld zijn. We kunnen een goed gesprek faciliteren of mediation. Maar we kunnen ook samen met jou op doortastende wijze doorpakken met advocaten of deurwaarder als dat nodig is.

    Zakelijke bemiddeling of mediation werkt duurzamer bij conflictoplossing

    Een professioneel begeleid gesprek geeft ruimte voor ieders belangen. Het gaat in op wat er speelt en waar dat nou eigenlijk vandaan komt. Hoe kijken jullie naar de kwestie en hoe komt het dat daar verschillen in zijn ontstaan? Welke mogelijke oplossingen zijn er? Neem daarom meteen contact met ons op voor een vrijblijvend consult. Dan kun je weer snel verder.

    Organisaties die wij hebben geholpen

    Dit is waarom klanten voor ons hebben gekozen

    Start met jouw conflictoplossing

    Doe onze gratis M3-fases conflictscan en ontdek direct wat je zelf kunt of waar je hulp bij nodig hebt. Je bent dichter bij de oplossing dan je denkt.

    Bel direct voor een gratis conflictadvies

    Vrijblijvend kennismaken.
    Krijg weer grip op je conflict!

    Tijdens de kennismaking bespreken we jouw conflict. We vertellen je wat de mogelijkheden zijn in jouw situatie en de bijbehorende kosten. 

    Vaak gestelde vragen

    Zakelijke bemiddeling is een ruimere vorm dan zakelijke mediation

    Zo wordt er bijvoorbeeld geen mediationovereenkomst opgesteld. Dat geeft de bemiddelaar wat meer de ruimte om zich als conflictbegeleider op te stellen, als conflictmanager. Aan de rol van officieel aangestelde mediator zitten namelijk gedragseisen verbonden en zal de mediator zich niet in een adviserende rol kunnen plaatsen. Zo kan de mediator de mogelijk aanwezige kennis niet uit zichzelf delen. De mediator blijft namelijk altijd neutraal en onpartijdig.

    Niet iedereen is geschikt als zakelijk bemiddelaar

    Bij het Nederlands Conflictinstituut zetten we alleen maar ervaren bemiddelaars in. Dat zijn vaak mediators met een zakelijke achtergrond, zodat zij zich goed kunnen inleven in bedrijfsprocessen en dienstverlening. Omdat zakelijke bemiddeling een vrijere vorm van conflictbegeleiding is dan mediation, zal er geen mediationovereenkomst worden gesloten. De mediator zal zich daarom ook niet als ‘mediator’ presenteren, maar als bemiddelaar.

    Zo krijg je wel de skills van een mediator, maar ook de zakelijke ervaring en adviesmogelijkheden aan tafel. Dat geeft je meer ruimte tot het vinden van conflict oplossingen en meer creatieve richtingen om samen weer verder te kunne, of in een goede sfeer een project of dienst af te ronden.

    Een zakelijk bemiddelaar is geen rechter

    Maar soms komen partijen er samen niet uit en hebben ze veel vertrouwen in de bemiddelaar. Dan kan er gevraagd worden om tot een oordeel te komen. De bemiddelaar kent immers de kwestie en wat er allemaal speelt en weet ook dat een gang naar de rechter mogelijk voor beiden slecht kan uitpakken als de rechter de kwestie niet helemaal snapt.

    Je kunt dan samen de bemiddelaar vragen een beslissing te nemen die gezien de situatie het best is voor beide partijen. Om daar dan ook een bindende beslissing van te kunnen maken zal de bemiddelaar jullie vragen om eerst een vaststellingsovereenkomst te laten tekenen waarin staat opgenomen dat jullie de bemiddelaar de bevoegdheid geven een beslissing te nemen, maar ook dat jullie die beslissing zullen opvolgen.

    Waarom kiezen organisaties voor het Nederlands Conflictinstituut (NCI)?

    1. Expertise in Conflicthantering:
      Onze specialisten zijn hoog opgeleid en hebben jarenlange praktijkervaring in het begeleiden van (complexe) conflicten. In conflictsituaties op de werkvloer, in teams en directies, bij ziekteverzuim door conflict en zakelijke conflicten.
    2. Unieke Modellen zoals het Tornado Conflictmodel:
      Met innovatieve tools en modellen, zoals ons Tornado Conflictmodel, bieden wij inzicht en praktische bewezen methodieken voor het herkennen en oplossen van conflicten. Doe meteen de gratis conflictscan.
    3. Een breed aanbod aan oplossingen:
      Van organisatieadvies tot interventie, wij hebben altijd een passende oplossing. Door interventie, conflictmanagement, bemiddeling en mediation, door advocatuur, coaching, training en opleiding.
    4. Focus op duurzame oplossingen:
      Bij ons draait het niet alleen om het oplossen van conflicten, maar ook om het voorkomen ervan in de toekomst.
    5. Snelle interventies:
      Conflicten escaleren als er niet tijdig wordt ingegrepen. Ons team staat daarom snel klaar om de situatie te stabiliseren en oplossingsrichtingen te onderzoeken, vorm te geven en uit te voeren.
    6. Multidisciplinair Team:
      Met specialisten in psychologie, organisatieadvies, mediation, juridische en financiële ondersteuning bieden we een integrale aanpak. We zoeken daarbij niet alleen naar een quick fix, maar zeker ook naar een holistische oplossing.
    7. Persoonlijke benadering:
      Geen enkele situatie is hetzelfde. Daarom stemmen wij onze aanpak volledig af op de behoeften en doelen van onze cliënten. Geen templates en trainingsmappen uit de kast, maar échte kennis en ervaring voor jouw conflictoplossing.
    8. Toegankelijke opleidingen, trainingen en workshops:
      Wij bieden trainingen die praktisch, begrijpelijk en direct toepasbaar zijn, zodat je zelf conflicten kunt leren herkennen, begrijpen en aanpakken. Ze laten jou anders functioneren en je organisatie gezond worden.
    9. Betrouwbare partner bij ziekteverzuim en arbeidsconflicten:
      Met onze ervaring in arbeidsconflicten en zakelijke conflicten is het logisch dat we vaker worden betrokken nadat we meestal een acute situatie hebben beteugeld. Een conflict komt namelijk ergens uit voort en die angel zal moeten worden weggehaald. Na een eerste kennismaking met bijvoorbeeld mediation, willen organisaties meestal de oorzaken wegnemen.
    10. Onafhankelijk en Onpartijdig:
      Als onafhankelijke bemiddelaars zorgen wij ervoor dat alle partijen zich gehoord voelen en samen tot een eerlijke oplossing komen. Of dat nou binnen of buiten de organisatie zal plaatsvinden. Een goede oplossing voorkomt imago schade.

    Graag bespreken we jouw behoeften tijdens een vrijblijvend en gratis consult. Neem daarom meteen contact met ons op.